Foto: z otevřených zdrojů
Největší potíže vznikají při vzletu a přistání za silného deště, kdy je rychlost letadla nižší než rychlost
Na rozdíl od automobilů nejsou stíhačky vybaveny stěrači. Důvod je prostý – kvůli extrémně vysoké rychlosti letu jsou nejen neefektivní, ale také nebezpečné, píše Wionews.
Odborníci na letectví vysvětlují, že při letu rychlostí přes 900 km/h by se jakékoliv stěrače pod silným proudem vzduchu zlomily nebo utrhly. Navíc by mohly omezovat výhled pilota a vytvářet další rizika.
Jak si stíhačky poradí bez stěračů?
- Čelní sklo je potaženo speciálními materiály, které odpuzují vodu. Při rychlosti jsou kapky okamžitě odfouknuty proudem vzduchu.
- K zabránění zamlžování a tvorbě námrazy se používají systémy vyfukování stlačeným vzduchem nebo vyhřívání skla.
- Nové modely jsou vybaveny pokročilými vodoodpudivými nátěry a vyspělými senzory pro zlepšení viditelnosti.
Největší problémy vznikají při vzletu a přistání za silného deště, kdy je rychlost letadla nižší. V takových případech se piloti spoléhají na potahy skel, vyhřívání a navigační radary.
V moderním letectví tak roli automobilových stěračů nahradila vědecká řešení, od speciální chemie pro skla až po aerodynamiku a vysokorychlostní proudění vzduchu.