Viset ve vzduchu: pouze tyto dvě stíhačky mohou letět nulovou rychlostí

Foto: z otevřených zdrojů

Stroje F-35B a Harrier se dokáží zastavit na obloze díky unikátnímu systému vertikálního tahu.

Ve světě stíhacích letounů existují pouze dva letouny schopné letět „nulovou rychlostí“ a přitom se vznášet na místě. Jsou to Lockheed Martin F-35B Lightning II a Harrier v různých modifikacích, které jsou stále ve službě u americké námořní pěchoty a dalších zemí.

Oba letouny jsou určeny k provozu v omezeném prostředí – na letadlových lodích a předsunutých leteckých základnách. F-35B je klasifikován jako STOVL (krátký vzlet a svislé přistání), zatímco Harrier je klasifikován jako V/STOL. Ačkoli oba mohou stoupat vertikálně, jsou schopny převzít větší náklad s krátkým vzletem.

F-35B používá systém LiftSystem navržený společností Rolls-Royce s ventilátorem pod kabinou a tryskami motoru, které dohromady vytvářejí tah 40 000 liber. Díky tomu může letoun nejen vertikálně vzlétnout, ale také zůstat nehybně ve vzduchu až 9 minut – v rámci spotřeby paliva.

Od Harrieru k F-35B

Předchůdcem F-35B byl Harrier, který byl od 70. let 20. století hojně používán v boji, zejména ve válce o Falklandy. Jeho motor Pegasus se stal základem moderního systému F-35B.

Přestože je Harrier horší než F-35B, pokud jde o ovladatelnost a stealth, je o něj stále zájem: například Indonésie projevila zájem o pořízení těchto letounů.

Skutečnost, že obě stíhačky jsou stále populární, svědčí o tom, že světové armády potřebují letouny, které mohou plnit úkoly i tam, kde konvenční stíhačky nejsou schopny operovat.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )